Kami mengalu-alukan kehadiran anda ke blog kami. Sebarang komen dan pendapat bolehlah diajukan terus ke buku pelawat kami ataupun kepada moderator blog ini.


25 January 2009

SUBJEK : HBPE 2203 UJIAN, PENGUKURAN DAN PENILAIAN


SOALAN TUGASAN

Pengujian, pengukuran dan penilaian dalam pendidikan jasmani di sekolah merupakan salah satu elemen yang perlu dilaksanakan oleh guru pendidikan jasmani selari dengan mata pelajaran yang lain. Tindakan sedemikian rupa akan dapat memenuhi kehendak dasar pelajaran untuk mengenal pasti kebolehan murid di sekolah. Oleh itu, maka kementerian pelajaran telah menyediakan beberapa instrumen yang berkaitan dengan ujian kecergasan fizikal di sekolah seperti Ujian Kecergasan Jasmani Kebangsaan, Ujian Daya Tenaga Asas dan Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan.


SOALAN 1

a.Anda dikehendaki menyediakan bateri ujian untuk LIMA (5) komponen yang hendak diuji. Instrumen tersebut terdiri daripada DUA (2) instrument untuk mengukur kecergasan fizikal berasaskan kesihatan, DUA (2) instrument untuk mengukur kecergasan fizikal berlandaskan lakuan motor dan SATU (1) instrument untuk mengukur kemahiran.

b.Setiap instrument hendaklah mengandungi maklumat seperti berikut;
•Pengenalan, pendahuluan
•Nama ujian
•Objektif pengujian
•Fungsi ujian
•Sejarah instrumen
•Korelasi kesahan, kebolehpercayaan, keobjektiviti ( sekiranya ada )
•Prosedur perlaksanaan ujian
•Alatan yang diperlukan
•Limitasi perlaksanaan
•Organisasi pentadbiran ujian

c.Instrumen yang telah lengkap disediakan hendaklah ditadbirkan untuk mendapatkan data dan maklumat. Oleh itu, anda dikehendaki melaksanakan pengujian dan pengukuran dengan memilih subjek terdiri daripada murid Tahap Dua di sekolah dipilih dalam kapasiti sebuah kelas dengan melaksanakan proses yang sewajarnya.

( 20 markah)

SOALAN 2

a.Berdasarkan data dan maklumat hasil pengujian, pengukuran yang telah dilaksanakan, anda dikehendaki membuat rumusan, penilaian dan analisis hasil daripada pengujian tersebut
(10 Markah)



b.Anda dikehendaki membuat perbandingan di antara ke lima-lima instrumen yang telah ditadbirkan.
(5 Markah)


c.Anda dikehendaki membuat pembentangan dengan menggunakan microsoft power point berkaitan hasil, huraian, penilaian,rumusan dan perbandingan daripada pengujan dan pengukuran yang telah dijalankan.
(5 markah)

2 comments:

  1. korang dah p skolah lum wat assgmnt ni...

    ReplyDelete
  2. salam...
    hai..sy dina dr ipis...korang sume dh setel asgmnt ni?pergi sekolah ye?kitorg x pegi sekolah pon...juz buat d klangn kitorg je ujian2 tu..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SZyFeDqrknI/AAAAAAAAAwI/hzZSY5krbTo/s1600-h/jom_04.png