Kami mengalu-alukan kehadiran anda ke blog kami. Sebarang komen dan pendapat bolehlah diajukan terus ke buku pelawat kami ataupun kepada moderator blog ini.

29 May 2009

Selamat Bercuti!!!


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


kepada semua warga PISMK OUM, semoga cuti selama tiga minggu ini membawa satu pengalaman yang dapat dikongsi bersama semua..hohoho..ayat skema pula..kamu semua jangan nakal-nakal aaa...

>>masferr<<

18 May 2009

Exam makin menghampiri..




Tinggal beberapa hari sahaja lagi kita akan menduduki exam. Kepada geng pismk-oum, study smart not study hard..paling penting jaga kesihatan memandangkan sekarang ni musim demam..apa2pun, wish u all gud luck in exam..kita semakin menghampiri peperiksaa, kita juga semakin menghampiri semester akhir..dan yang pasti kita semakin menghampiri PERPISAHAN..

12 May 2009

Selamat Hari Guru 2009






terima kasih cikgu yang mengajarku membaca
terima kasih cikgu yang mengajarku menulis
terima kasih cikgu yang mengajarku melukis
terima kasih cikgu yang mengajarku mewarna
terima kasih cikgu yang mengajarku mengira
terima kasih guru yang mengajarku erti hidup
terima kasih guru yang mengajarku mengenal diri

terima kasih guru terawal – ibu dan ayah
terima kasih guru muqaddam
terima kasih guru tadika
terima kasih cikgu sekolah
terima kasih pensyarah
terima kasih guru sejati

jasamu akan tetap ku kenang hingga ke akhir hayat ini

terima kasih, selamat hari guru...

Rotan Anak Depan Ibu Bapa

Oleh ROSMALINA ABD. KADIR
berita@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - "Bawa ibu bapa pelajar untuk saksikan sendiri hukuman rotan ke atas anak mereka supaya tidak timbul salah faham dan rasa tidak puas hati.''

Demikian cadangan Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Profesor Madya Datuk Dr. Mohamad Ali Hassan sambil menjelaskan, tindakan tersebut dapat memberi keinsafan kepada ibu bapa untuk menangani masalah disiplin anak-anak.

Ketika dihubungi semalam beliau yakin kehadiran ibu bapa amat penting kerana mereka akan melihat sendiri bagaimana hukuman rotan dijalankan dan dapat mengetahui masalah disiplin membabitkan anak mereka.

Mohamad Ali mengulas cadangan Kesatuan Guru Sarawak (STU) yang mahu satu kajian semula berhubung hukuman rotan di sekolah dijalankan termasuk memperkenalkan hukuman rotan untuk pelajar perempuan.

Katanya, hukuman rotan perlu dijalankan secara adil dan mengikut garis panduan yang telah ditetapkan serta turut membabitkan pelajar-pelajar perempuan sama ada di sekolah rendah atau menengah.

Sumber dipetik daripada Kosmo Online (12 Mei 2009)

By azma

11 May 2009

Fokus : Hari Guru : Membina Negara Bangsa



Selain mengajar, guru ibu bapa kedua berperanan mencorak masa depan pelajar

JASA dan pengorbanan guru dalam memenuhi tanggungjawab mendidik anak bangsa sememangnya tidak dapat dinilai dengan wang ringgit.

Sejak dulu hingga kini, profesion itu disanjung tinggi di kalangan masyarakat yang menyifatkannya sebagai kerjaya mulia dan berjasa.

Justeru, tidak hairanlah jika setiap tahun, pada tanggal 16 Mei, sambutan Hari Guru diadakan bagi meraikan dan menghargai warga pendidik yang bertungkus-lumus menabur jasa dan bakti demi memastikan anak bangsa berjaya.

Bertemakan Guru Pembina Negara Bangsa, Hari Guru ke-38 tahun ini disambut dengan kemuncaknya di peringkat kebangsaan yang bakal diadakan di Taman Tamadun Islam, Kuala Terengganu, Sabtu ini.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom, berkata tema itu sejajar dengan teras pertama Pelan Induk Pendidikan Negara (PIPP), Kementerian Pelajaran, iaitu Membina Negara Bangsa.


Katanya, implikasi tema itu amat besar kepada guru yang menjadi aset utama kecemerlangan pendidikan negara kerana asas bagi mewujudkan negara bangsa yang kukuh adalah menerusi pendidikan.

“Proses pendidikan di sekolah menyediakan pelbagai pengisian merentasi kurikulum yang mampu memupuk nilai positif kepada pelajar merangkumi penerapan nilai murni, semangat patriotik dan perpaduan kaum.

“Pemupukan nilai positif menerusi pendidikan dilihat lebih mudah kerana di sinilah guru berperanan sebagai pembimbing, penunjuk ajar dan pemandu kepada pelajar.

“Namun dalam usaha menyuntik nilai murni ini, guru sewajarnya terlebih dulu menjadi contoh pengamal nilai berkenaan. Guru perlu memiliki peribadi cemerlang dan menjadi teladan terbaik kerana tutur kata serta tindak tanduk mereka

menjadi perhatian dan rujukan pelajar, ibu bapa dan masyarakat,” katanya kepada Berita Harian.

Beliau menjelaskan, profesion guru masa kini berada di tahap yang baik kerana pelbagai keistimewaan dan insentif diberikan kerajaan kepada warga pendidik.

“Contohnya, tahun lalu kira-kira 6,000 guru berpeluang menikmati kenaikan pangkat dan gred menerusi pelbagai saluran berbeza seperti kenaikan secara time-based, selain dinaikkan pangkat sebagai guru dan pengetua cemerlang,” katanya.

Mengulas mengenai cabaran guru masa kini, Alimuddin berkata, ramai menyedari guru tidak boleh lari daripada cabaran dan kekangan dalam menunaikan tanggungjawab mereka sebagai pendidik.

Malah beliau berkata, guru bukan setakat pendidik, malah tanggungjawab mereka lebih luas termasuk bertindak sebagai ibu bapa kedua yang berperanan mencorak masa depan pelajar.

Justeru, katanya, pengamalan sikap proaktif, berdaya saing, bersemangat kental, berakhlak mulia serta ketrampilan perlu menjadi amalan dan budaya kerja di kalangan guru.

Sambil menyifatkan sambutan Hari Guru sebagai hari untuk guru bermuhasabah diri, beliau berkata, mereka wajar menanam keazaman dan tekad untuk melengkap diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan, selain memperbaiki kelemahan sedia ada.

“Inilah masa untuk kita muhasabah diri, tanamkan tekad, tingkatkan prestasi demi tanggungjawab mendidik anak bangsa dan negara pada masa depan,” katanya.

Meskipun tugas guru kini semakin mencabar seiring perkembangan pesat dalam bidang pendidikan, Alimuddin berkata, profesion itu tetap menjadi antara kerjaya pilihan utama generasi muda.

Malah, beliau berkata, permohonan calon dari seluruh negara untuk kemasukan ke institut pendidikan guru meningkat setiap tahun dengan jumlahnya meningkat berkali ganda berbanding bilangan tempat disediakan.

Beliau turut mengakui pihaknya tidak lekang berdepan dengan pelbagai masalah dan rungutan segelintir masyarakat yang sering melontarkan ketidakpuasan hati terhadap tindakan atau perubahan dilaksanakan kerajaan kepada guru.

“Kita sentiasa terbuka menerima kritikan, rungutan mahupun pandangan masyarakat khususnya warga pendidik dalam apa juga isu dan dasar sebegini sudah lama dipraktikkan.

“Malah apa yang kita lakukan hari ini adalah sejajar dengan konsep Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan yang ditekankan kepemimpinan baru negara diterajui Datuk Seri Najib Razak,” katanya.

Mengulas mengenai sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan 2009, katanya, ia amat bermakna kerana diraikan bersama Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata, lebih 1,000 tetamu di kalangan wakil pelbagai peringkat warga pendidikan dari seluruh negara akan hadir memeriahkan majlis pelancaran perayaan kali ini.

Selain penganugerahan Tokoh Guru dan pengurusan, katanya, sambutan kali ini akan menyaksikan pelancaran Buku Standard Kualiti Guru Malaysia terbitan Bahagian Pendidikan Guru sebagai instrumen terkini menilai pencapaian guru seluruh negara.

“Turut diadakan, Majlis Menjunjung Budi yang bakal dihadiri 200 guru di sekolah yang dikelaskan sebagai banyak cabaran seperti di pedalaman, penempatan Orang Asli, pulau, Sabah dan Sarawak, di samping di bandar besar seperti Johor Bahru, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur sebagai jemputan khas,” katanya.


By marina

Dimuat turun daripada Berita Harian Online (11 Mei 2009)

Dasar HEP universiti, kolej digubal

Oleh Azman Mahmood
azmanm@bharian.com.my

Kementerian kumpul pandangan, luahan rasa mahasiswa terhadap kerajaan

KUALA LUMPUR: Kementerian Pengajian Tinggi tidak menolak kemungkinan menggubal satu dasar khusus berkaitan Hal Ehwal Pelajar (HEP) selaras dengan cita rasa dan harapan mahasiswa untuk bersuara serta menyatakan pandangan terhadap kerajaan.

Timbalan Menterinya, Datuk Saifuddin Abdullah, berkata perkara itu hanya akan ditentukan selepas beliau mengumpul semua cadangan, pandangan serta luahan rasa pelajar menerusi program Misi "Menyelami Minda Pelajar" (3M).

Katanya, institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) juga perlu memberi sepenuhnya ruang kepada mahasiswa bersuara dan menyatakan pandangan tanpa terikat dengan agenda institusi berkenaan. "Saya tidak menolak kemungkinan membentuk satu dasar (HEP) yang bersifat lebih mesra pelajar.

"Kita perlu menghormati mahasiswa dan jangan melayan mereka seperti pelajar sekolah dan melabel pembangkang apabila mengkritik kerajaan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis Misi 3M bersama pelajar Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di Kediaman Siswa UTM di Setapak Jaya di sini, semalam.

Hadir sama Pengarah Kampus Antarabangsa UTM, Datin Prof Ir Dr Siti Hamisah Tapsir dan Dekan Kolej Sains dan Teknologi UTM Kampus Antarabangsa, Prof Datuk Ir Dr Azahari Md Salleh. Ditanya pemimpin parti pembangkang kini boleh memasuki kampus IPT bertemu pelajar sekali gus akan memberi kesan kepada pengaruh kerajaan untuk jangka panjang, Saifuddin berkata kampus adalah tempat mendidik pelajar berpolitik.

"Sebenarnya sebelum AUKU dipinda pada 1975, pergerakan pelajar di kampus yang mencorakkan politik di luar institusi itu menerusi debat pelajar berkaitan politik sehingga membentuk pelbagai pandangan di kalangan masyarakat," katanya.

Mengenai program 3M, Saifuddin yang bertanggungjawab mengenai HEP IPT berkata, ia bertujuan mendekati mahasiswa secara terus tanpa protokol.

Katanya, program itu sudah berjalan selama sebulan bagi peringkat pertama dan sehingga kini lebih 3,200 pelajar dari lapan IPTA, IPTS (empat), Politeknik (tiga) dan Kolej Komuniti (dua) sudah ditemui dan berdialog. "Saya mahu dapatkan maklumat terus daripada mahasiswa seperti isu dan masalah yang mereka hadapi selain untuk mengetahui idea atau cadangan mereka yang ingin diketengahkan kepada kementerian (Pengajian Tinggi) dan kerajaan yang boleh diambil kira untuk dilaksanakan.

"Antara yang mereka suarakan kebimbangan berkaitan isu graduan menganggur, kebajikan mahasiswa, politik kampus, senario semasa politik negara dan isu pembiayaan pendidikan," katanya.

Sementara itu, ketika menjawab soalan pelajar pada sesi soal jawab program 3M, beliau mengingatkan pelajar Bumiputera tidak terlalu bergantung kepada kuota untuk memasuki IPTA pada masa akan datang.

Beliau berkata, mereka perlu bersaing dan membuktikan kemampuan untuk berjaya setanding dengan pelajar bukan Bumiputera.

"Kita jangan terus bergantung kepada kuota, sebaliknya meritokrasi akan menentukan sejauh mana kebolehan kita," katanya.



by tulang_ikan
"lebih mesra pelajar". Ini baru betul.
Oopss tiada niat lain. Hanya berkongsi dapatan ilmu.


Sumber dari Berita Harian Online.

04 May 2009

Delegasi MQA..selamat datang kami ucapkan..



Ramai yang bertanya kami apa itu MQA? kenapa MQA kena datang setiap IPGM untuk pantau beberapa perkara tentang kursus kita? meh kita baca sedikit info tentang MQA..
...................................................................................................


What is MQA? MQA was known previously as LAN which is stand for LEMBAGA AKREDITASI NEGARA or in engish National Board Accreditation. MQA is Stand for Malaysian Qualification Agency (Agensi Kelayakan Malaysia). In general.this agency will make sure the quality of the courses that offer in colleges or universities are very good in quality.

The suggestion from minister of higher learning that all the IPT (Institut pengajian tinggi/ higher Learning Institutes) must or Compulsory doing/ applying MQA certificate for the courses that had been offer in their institute is very welcoming. The minister, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin said that this to suggestion comes because to measure the the standard the IPT in Malaysia and to make Malaysia become the center of excellent institute.

For Malaysian Ways (MW), we have a experience in this education sector especially in private institution. Being accredited it is very special, it show that our institution and courses that we offer a very good and have quality. But however, in this current situation only conscious private institution that apply for MQA. Why accredited courses have quality? it is because MQA panel will look into detail about the college or universities and its courses. MQA panel well examine the college management structure, facilities that being offer, the lecture qualification, students responds, the classes, college activities, staff development, and many more. MQA panel also will go to classes or lab session to look and value how the lecture present and teach their students.

As a one of member private institution also, MW suggest all private institution must go or apply MQA accreditation it because it will help our students to continue their study in our college or universities. Why MW say it can help... It because many money institution that offer loan for study only accept the application for accredited courses. PTPTN (Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Negara) also only offer loans to student if the program/course that the attend is accredited, same also to MARA. So being accredited is not only to make our institute have the recognition but also help the students to further their study.
.......................................................................................................

So itula sedikit maklumat tantang MQA..apa2pun kepada semua geng PISMK-OUM Kajian Sosial,selamat menghadapi kehadiran MQA...

01 May 2009

Eh eh dah bulan Mei rupanya...




Sibuk betul minggu nie, maklumlah banyak benda nak buat. Dengan fail MQA yang tak siap2 lagi..sampai xtido malam dibuatnya bebudak OUM ni..tapi alangkah bagusnya kalau diorng bangun setiap malam untuk solat hajat dan bertahajud (cewah..macam kutuk diri sendiri aje).hehehhe..tapi tak kisahla, sibuk macam manapun birhday kengkawan tak leh lupa..kepada musa dengan clarice, hepi bday!!! terharu rasanya, setiap kali bday diorang, moderator gak orang pertama yang wish..mesti korang terharukan?hahahaha..apa2pun,kepada musa dengan clarice, moh le kita ke KFC..tunaikan tanggungjawabmu...hehehehe..adios...

wassalam....
Related Posts with Thumbnails
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SZyFeDqrknI/AAAAAAAAAwI/hzZSY5krbTo/s1600-h/jom_04.png