Kami mengalu-alukan kehadiran anda ke blog kami. Sebarang komen dan pendapat bolehlah diajukan terus ke buku pelawat kami ataupun kepada moderator blog ini.


11 May 2009

Dasar HEP universiti, kolej digubal

Oleh Azman Mahmood
azmanm@bharian.com.my

Kementerian kumpul pandangan, luahan rasa mahasiswa terhadap kerajaan

KUALA LUMPUR: Kementerian Pengajian Tinggi tidak menolak kemungkinan menggubal satu dasar khusus berkaitan Hal Ehwal Pelajar (HEP) selaras dengan cita rasa dan harapan mahasiswa untuk bersuara serta menyatakan pandangan terhadap kerajaan.

Timbalan Menterinya, Datuk Saifuddin Abdullah, berkata perkara itu hanya akan ditentukan selepas beliau mengumpul semua cadangan, pandangan serta luahan rasa pelajar menerusi program Misi "Menyelami Minda Pelajar" (3M).

Katanya, institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) juga perlu memberi sepenuhnya ruang kepada mahasiswa bersuara dan menyatakan pandangan tanpa terikat dengan agenda institusi berkenaan. "Saya tidak menolak kemungkinan membentuk satu dasar (HEP) yang bersifat lebih mesra pelajar.

"Kita perlu menghormati mahasiswa dan jangan melayan mereka seperti pelajar sekolah dan melabel pembangkang apabila mengkritik kerajaan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis Misi 3M bersama pelajar Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di Kediaman Siswa UTM di Setapak Jaya di sini, semalam.

Hadir sama Pengarah Kampus Antarabangsa UTM, Datin Prof Ir Dr Siti Hamisah Tapsir dan Dekan Kolej Sains dan Teknologi UTM Kampus Antarabangsa, Prof Datuk Ir Dr Azahari Md Salleh. Ditanya pemimpin parti pembangkang kini boleh memasuki kampus IPT bertemu pelajar sekali gus akan memberi kesan kepada pengaruh kerajaan untuk jangka panjang, Saifuddin berkata kampus adalah tempat mendidik pelajar berpolitik.

"Sebenarnya sebelum AUKU dipinda pada 1975, pergerakan pelajar di kampus yang mencorakkan politik di luar institusi itu menerusi debat pelajar berkaitan politik sehingga membentuk pelbagai pandangan di kalangan masyarakat," katanya.

Mengenai program 3M, Saifuddin yang bertanggungjawab mengenai HEP IPT berkata, ia bertujuan mendekati mahasiswa secara terus tanpa protokol.

Katanya, program itu sudah berjalan selama sebulan bagi peringkat pertama dan sehingga kini lebih 3,200 pelajar dari lapan IPTA, IPTS (empat), Politeknik (tiga) dan Kolej Komuniti (dua) sudah ditemui dan berdialog. "Saya mahu dapatkan maklumat terus daripada mahasiswa seperti isu dan masalah yang mereka hadapi selain untuk mengetahui idea atau cadangan mereka yang ingin diketengahkan kepada kementerian (Pengajian Tinggi) dan kerajaan yang boleh diambil kira untuk dilaksanakan.

"Antara yang mereka suarakan kebimbangan berkaitan isu graduan menganggur, kebajikan mahasiswa, politik kampus, senario semasa politik negara dan isu pembiayaan pendidikan," katanya.

Sementara itu, ketika menjawab soalan pelajar pada sesi soal jawab program 3M, beliau mengingatkan pelajar Bumiputera tidak terlalu bergantung kepada kuota untuk memasuki IPTA pada masa akan datang.

Beliau berkata, mereka perlu bersaing dan membuktikan kemampuan untuk berjaya setanding dengan pelajar bukan Bumiputera.

"Kita jangan terus bergantung kepada kuota, sebaliknya meritokrasi akan menentukan sejauh mana kebolehan kita," katanya.



by tulang_ikan
"lebih mesra pelajar". Ini baru betul.
Oopss tiada niat lain. Hanya berkongsi dapatan ilmu.


Sumber dari Berita Harian Online.

2 comments:

  1. wah buat pertama kalinya aku melihat bagaimana saudari tulang ikan @vujie memberikan input yang bernas.....selalunya bernas jugak la kalau bab makan.......wah ini boleh di calonkan untuk tokoh HEP tahun 2012..ahahah

    ReplyDelete
  2. ehem TOKOH HEP itu memang focus utama. haha.

    ko tengok arr pasni macamana generousnya aku publish entry pasal kepayahan mengajar di pedalaman, dikejar anak buaya semasa melintas sungai, tiada jaringan internet, dan sebagainya. haha.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SZyFeDqrknI/AAAAAAAAAwI/hzZSY5krbTo/s1600-h/jom_04.png